Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. (RODO) informujemy, że TVO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest administratorem Pana/Pani danych osobowych. Przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych następuje w sposób zgodny z prawem, gwarantujący ich należyte bezpieczeństwo. W ramach strony internetowej używana jest technologia plików „cookies”, która w szczególności jest wykorzystywana w celu analizowania ruchu na stronie, a także do personalizowania treści, które mogą być do Pana/Pani kierowane. Jeśli Pan/Pani nie wyraża na to zgody, można wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Nie zmieniając ustawień, akceptują Państwo zapisywanie plików „cookies” przez przeglądarkę. Więcej informacji na ten temat w: Polityce prywatności i Polityce plików cookies.

Co jeść na diecie Kwaśniewskiego?

Dieta Kwaśniewskiego polega na jedzeniu tłustych produktów, jednocześnie nakazując w ograniczenie spożywanie pokarmów obfitujących w węglowodany.

Tę popularną dietę niskowęglowodanową opracował pod koniec lat 60. ubiegłego wieku lekarz i dietetyk dr Jan Kwaśniewski. Dieta jego autorstwa jest znana także pod nazwą diety optymalnej. Mówiąc w skrócie, polega ona na jedzeniu pokarmów bogatych w tłuszcze, przy jednoczesnej rezygnacji z cukru (czyli pożegnaj się ze słodyczami, pieczywem, a nawet z owocami) i soli. Dzienny limit spożycia węglowodanów wynosi zaledwie 50 gramów.

Dieta Kwaśniewskiego: co wolno jeść?

Przechodząc na dietę Kwaśniewskiego, będziesz jeść 3 tłuste posiłki dziennie. Jadłospis powinien składać się z takich produktów, jak sery, nabiał, mięso, wędliny, ryby, smalec, podroby, masło oraz jajka.

Jan Kwaśniewski zapewnia, że zaprojektowana przez niego dieta pozwala w ciągu miesiąca pozbyć się nawet 5 kilogramów. Na jej korzyść przemawia też fakt, że dostarcza organizmowi nie tylko optymalnej ilość białka, ale też niezbędnych składników mineralnych.

Zalety i wady diety optymalnej

Według osób, które z sukcesem wypróbowały dietę Kwaśniewskiego, oprócz utraty zbędnych kilogramów pomogła im ona w przypadku takich schorzeń, jak m.in. miażdżyca, cukrzyca czy choroby zwyrodnieniowe stawów.

Do zalet diety Jana Kwaśniewskiego należy zaliczyć to, że podczas niej nie chodzi się głodnym. Jadłospis – pomimo listy produktów zakazanych – jest urozmaicony. Ponadto nie ma konieczności liczenia spożywanych kalorii.

Jednakże dieta Kwaśniewskiego ma też swoich przeciwników. Krytycy twierdzą, że zawiera zbyt dużo cholesterolu i tłuszczów zwierzęcych, co może prowadzić do rozwoju chorób serca i układu krążenia. Oprócz tego nie jest zbyt dobrze zbilansowana, grożąc wystąpieniem niedoboru błonnika pokarmowego, magnezu, witaminy C, witamin z grupy B, miedzi, wapnia i potasu. Co więcej, nadmiar białka zwierzęcego nie ma zbyt korzystnego wpływu na nasze zdrowie, ponieważ może doprowadzić do zakwaszenia organizmu.

Przykładowy jadłospis

Przygotowaliśmy dla Ciebie przykładowe menu na dwa dni diety Kwaśniewskiego.

Dzień 1:

Śniadanie: jajecznica (2 jajka, boczek); 2 placki (2 x 100 g) z 30 g masła, usmażone na 10 g smalcu; herbata.

Obiad: 200 g szczawiowej zupy z jajkiem; 100 g żeberek; 100 g ziemniaków; 100 g fasolki szparagowej.

Kolacja: 200 g galaretki z nóżek wieprzowych, 2 placki (2x 100 g) posmarowane 30 g masła; herbata.

 

Dzień 2:

Śniadanie: 100 g omletu z dwóch jaj i 100 g truskawek, usmażony na maśle; herbata.

Obiad: biały barszcz (półtora szklanki) z wędzonym boczkiem, słoniną i kiełbasą, z dodatkiem jajka i śmietany 30%.

Kolacja: w szklance tłustego mleka wymieszaj dwa jajka z pięcioma łyżkami masła.

 

Wypróbuj też poniższe przepisy zgodne z wymogami diety optymalnej:

Kotlet z ziemniakami : usmaż mięso, używając dużej ilości oleju; ugotowane ziemniaki polej tłuszczem, który został po usmażeniu mięsa.

Zupa mleczna: szklanka tłustego mleka, 2 żółtka, 2 łyżeczki masła.