Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. (RODO) informujemy, że TVO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest administratorem Pana/Pani danych osobowych. Przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych następuje w sposób zgodny z prawem, gwarantujący ich należyte bezpieczeństwo. W ramach strony internetowej używana jest technologia plików „cookies”, która w szczególności jest wykorzystywana w celu analizowania ruchu na stronie, a także do personalizowania treści, które mogą być do Pana/Pani kierowane. Jeśli Pan/Pani nie wyraża na to zgody, można wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Nie zmieniając ustawień, akceptują Państwo zapisywanie plików „cookies” przez przeglądarkę. Więcej informacji na ten temat w: Polityce prywatności i Polityce plików cookies.

Czy dieta wpływa na trądzik?

Coraz więcej naukowców donosi, że istnieje związek pomiędzy spożywaniem pewnych grup pokarmów a występowaniem i nasileniem objawów trądziku. Mimo że przyczyną trądziku nie jest dieta, odpowiednie skomponowanie jadłospisu i wykreślenie z niego pewnych produktów może mieć bardzo duże znaczenie w zmniejszeniu występowania wyprysków, poprawie wyglądu skóry oraz ograniczeniu podrażnień. Oto kilka wiadomości, które pokażą zależność pomiędzy dietą a trądzikiem i udowodnią, że dieta na trądzik istnieje!

Zła dieta równa się trądzik

Dużo wskazuje na to, że istnieje ścisły związek pomiędzy występowaniem nieestetycznych wyprysków z tym, co jemy. Mimo tego, że przyczyną trądziku bywają takie czynniki, jak genetyka i zmiany hormonalne, to co jemy może przesądzać o nasileniu trądziku i tym, jak skóra się regeneruje.

Najciekawszym odkryciem jest to, że to nie tłuszcze mają największe znaczenie. Publikacja w Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics wykazuje zależność między trądzikiem a dietą bogatą w produkty o wysokim indeksie glikemicznym (IG), czyli bogatą w węglowodany, szczególnie cukry proste. Dieta dla osób z trądzikiem powinna opierać się więc na produktach o niskim IG, dodatkowo być wzbogacona o składniki, które dobrze działają na skórę, czyli witaminy, cynk i miedź. Białe pieczywo i produkty z oczyszczonej mąki pszennej najlepiej wyeliminować całkowicie, zamieniając je na produkty pełnoziarniste, razowe oraz kasze: jaglaną, gryczaną. Z jadłospisu najlepiej wykreślić także ziemniaki i biały ryż oraz oczywiście, słodycze, słodzone napoje i dania gotowe, które często zawierają ogromne ilości węglowodanów.  

Dieta na trądzik? Co jeść?

Wbrew pozorom, w diecie na trądzik powinny znaleźć się tłuszcze. Należy je jednak starannie dobierać, aby uzyskać pożądany efekt. Chodzi o stosunek kwasów omega-3 do omega-6. Omega-6 często są uznawane za szkodliwe, z tego powodu, że często są spożywane w nadmiarze. Aby poprawić stan skóry, jadłospis codzienny powinien zawierać orzechy i oleje roślinne, a dwa razy w tygodniu na talerzu ma pojawić się ryba, w tym jedna porcja makreli, śledzia, tuńczyka lub innej morskiej, tłustej ryby.

Przypadłość także dorosłych osób

Trądzik występuje u osób młodych, jaki i wśród dorosłych. Trądzik młodzieńczy najczęściej jest powiązany z nadaktywnością gruczołów łojowych. Najczęściej po kilku latach ustępuje sam, niestety przez czas, w którym się pojawia, może skutecznie uprzykrzyć życie nastolatka i być powodem kompleksów. Dieta nie usunie przyczyn występowania wyprysków, ale może je załagodzić i wspierać procesy regeneracji skóry.

Najważniejsze zasady

Dieta na trądzik młodzieńczy powinna opierać się na eliminacji pokarmów zawierających toksyny oraz ograniczyć spożywanie produktów zawierających duże ilości tłuszczów, w szczególności pochodzenia zwierzęcego. Im mniej składników, które przyczyniają się do produkcji łoju, tym lepszy stan skóry.

Jadłospis nie powinien zawierać jedzenia wysokoprzetworzonego, zawierającego sztuczne barwniki, aromaty i konserwanty. Należy odstawić, tak popularne w młodym wieku, słodycze, słone przekąski oraz kolorowe, słodzone napoje gazowane. Objawy trądziku młodzieńczego łagodzi wykreślenie z jadłospisu mleka, drobiu, wieprzowiny i wołowiny oraz frytek, majonezu i czekolady.