Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. (RODO) informujemy, że TVO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest administratorem Pana/Pani danych osobowych. Przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych następuje w sposób zgodny z prawem, gwarantujący ich należyte bezpieczeństwo. W ramach strony internetowej używana jest technologia plików „cookies”, która w szczególności jest wykorzystywana w celu analizowania ruchu na stronie, a także do personalizowania treści, które mogą być do Pana/Pani kierowane. Jeśli Pan/Pani nie wyraża na to zgody, można wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Nie zmieniając ustawień, akceptują Państwo zapisywanie plików „cookies” przez przeglądarkę. Więcej informacji na ten temat w: Polityce prywatności i Polityce plików cookies.

Dieta bezglutenowa: dla kogo i z czym to się je?

Dieta bezglutenowa jest przeznaczona dla osób uczulonych na gluten lub chorujących na celiakię, czyli nietolerujących glutenu. Trzeba podkreślić, że nie jest to dieta łatwa. Nieprzestrzeganie restrykcyjnego jadłospisu może skończyć się wystąpieniem zapalenia jelit i uszkodzeniem kosmków jelitowych.

W diecie bezglutenowej z jadłospisu należy całkowicie wyeliminować gluten. Jak to wygląda w praktyce?

Dieta bezglutenowa: co wolno, a czego nie wolno jeść?

Przechodząc na bezglutenową dietę, będziesz musiał na stale wykluczyć ze swojego menu pieczywo każdego rodzaju, pszenicę, ciastka, żyto, herbatniki, jęczmień, jęczmienną i manną kaszę, zbożowe makarony i mąki oraz salceson, kaszankę i pasztetową. Do tego konieczna będzie rezygnacja z piwa i gotowych sosów.

Podczas zakupów należy zwracać szczególną uwagę na kupowane produkty żywnościowe. Wybieraj te, które są oznaczone jako produkty bezglutenowe – powinny mieć stosowny napis i symbol przekreślonego kłosa.

Często produkty zawierają gluten pod inną nazwą. Zrezygnuj z zakupu, jeśli na etykiecie znajduje się informacja o obecności białek zbożowych, otrębów pszennych, skrobi warzywnej i spożywczej, mąki tortowej, kiełków pszenicznych, zagęszczaczy zbożowych oraz skrobi modyfikowanej.

Co w takim razie jest dozwolone na diecie bezglutenowej? Bez obaw możesz spożywać ryż, soję, ziemniaki, kukurydzę, grykę, proso, fasolę, maniok, sorgo, soczewicę, warzywa i owoce, ryby, orzechy, miód, kawę naturalną, herbatę oraz mięso.

Wybrane przepisy w diecie bezglutenowej

Dieta bezglutenowa wymaga kontroli i dyscypliny, ale to nie oznacza, że nie jest urozmaicona. Oto przykładowe przepisy na przepyszne przekąski.

Bułeczki kukurydziane

Aby zrobić ten smaczny zamiennik zwykłych bułek, przygotuj następujące składniki: 100 g kaszki kukurydzianej, 200 g bezglutenowej mąki, 1 łyżeczkę proszku do pieczenia, 100 ml wody, pół łyżeczki przyprawy indyjskiej, 50 ml oleju, pół łyżeczki sody, 150 ml mleka sojowego, 3 łyżeczki startego sera żółtego.

Na początku należy oddzielnie pomieszać mokre oraz suche składniki. Po wymieszaniu całość nałóż do muffinkowych foremek.

Po ok. 15 minutach pieczenia w temp. 180° C bułeczki powinny być gotowe.

Bezglutenowe muffiny z masłem orzechowym i bananami

Co prawda dieta bezglutenowa wyklucza jedzenie m.in. ciastek i herbatników, ale wcale nie jest powiedziane, że musisz pożegnać się z pysznymi deserami.

Do przygotowania bezglutenowych muffinów przygotuj składniki: 3 jajka, ¾ łyżeczki bezglutenowego proszku do pieczenia, 3 banany, ¾ szklanki masła orzechowego, 3 jajka, 1 łyżeczka waniliowej pasty.

Zblenduj dokładnie obrane i pokrojone w plasterki banany razem z pozostałymi składnikami.

Gdy otrzymasz masę o jednolitej konsystencji, wlej ją do natłuszczonych form muffinkowych i włóż do piekarnika nagrzanego do 200° C.

Muffinki powinny być gotowe po ok. 15 minutach pieczenia.

 
Jak widać, dieta bezglutenowa, która w wielu przypadkach jest konieczna do wdrożenia, wcale nie musi być nudna.