Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. (RODO) informujemy, że TVO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest administratorem Pana/Pani danych osobowych. Przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych następuje w sposób zgodny z prawem, gwarantujący ich należyte bezpieczeństwo. W ramach strony internetowej używana jest technologia plików „cookies”, która w szczególności jest wykorzystywana w celu analizowania ruchu na stronie, a także do personalizowania treści, które mogą być do Pana/Pani kierowane. Jeśli Pan/Pani nie wyraża na to zgody, można wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Nie zmieniając ustawień, akceptują Państwo zapisywanie plików „cookies” przez przeglądarkę. Więcej informacji na ten temat w: Polityce prywatności i Polityce plików cookies.

Dieta dla osób z trądzikiem

To, co jemy, ma ogromny wpływ na stan naszej skóry. Jakkolwiek przyczyny powstawania trądziku leżą gdzie indziej, to jego przebieg może być złagodzony dzięki odpowiedniej diecie. Służąca poprawie stanu skóry dieta jest zdrowa i będzie korzystna nie tylko dla cery, ale i dla sylwetki oraz ogólnego samopoczucia.

Dieta przeciwtrądzikowa to dieta lekkostrawna, z niskoprzetworzonymi produktami. Sztuczne barwniki, konserwanty i aromaty mogą powodować podrażnienia i wzmagać występowanie wyprysków. Należy się wystrzegać słodyczy, kolorowych napojów gazowanych, słonych przekąsek oraz gotowej żywności z długim terminem ważności. Ani palenie tytoniu, ani picie alkoholu nie wpływa dobrze na cerę i zdrowie organizmu, dlatego używki powinny być całkowicie wyeliminowane.

 

Co może nasilić trądzik?

U wielu osób objawy trądziku nasilają takie składniki jak mleko, zboża zawierające gluten, nadmiar węglowodanów oraz kwasów tłuszczowych omega-6. Jak zmniejszyć w diecie udział omega-6? Unikać olejów: słonecznikowego, sezamowego, arachidowego, sojowego i kukurydzianego; zamiast nich lepiej wybierać oliwę z oliwek bądź olej z awokado i olej z orzechów makadamia.

Przy komponowaniu jadłospisu lekkostrawnej diety na trądzik można korzystać ze wskaźnika glikemicznego (IG), który służy już nie tylko cukrzykom, ale i wspiera osoby pragnące ograniczyć udział węglowodanów w diecie. Im niższy IG, tym lepiej.

Co jeść, żeby trądzik był najmniej dokuczliwy?

Najlepiej wybierać warzywa i owoce, szczególnie te, które zawierają dużo witamin i mikroelementów, które wspierają kondycję skóry. Wśród nich są: witamina A, PP i witaminy z grupy B oraz miedź i cynk, które ułatwiają gojenie się ran. Można je znaleźć w pomidorach, marchwi, kalafiorze i brokułach, a także w wiśniach, winogronach i śliwkach. Ponadto, dieta dla osób z trądzikiem powinna zawierać pestki i orzechy, jajka i drożdże, w których obecne są witaminy z grupy B. Zamiast chleba i produktów z pszenicy lepiej wybrać kasze: gryczaną i jęczmienną oraz produkty pełnoziarniste i razowe. Częste sięganie po ryby zamiast czerwonego mięsa z pewnością się opłaci.    

Odpowiednie nawodnienie

Ważnym elementem diety, która ma korzystnie wpływać na stan skóry, jest odpowiednie nawodnienie. Należy przyjmować minimum 2 litry płynów dziennie, najlepiej wody lub niesłodzonych napojów, jak soki owocowe czy ziołowe napary. Nawodnienie można połączyć z dostarczaniem dobroczynnych substancji pochodzących z takich ziół, jak: bratek (fiołek trójbarwny), czystek, mniszek lekarski oraz rdest ptasi. Dzięki dużej zawartości antyoksydantów także zielona herbata jest doskonała w takiej diecie.  

Efekty diety na trądzik nie będą zauważalne od pierwszego dnia, ale wiążą się z pozytywną zmianą nawyków żywieniowych, dlatego warto w niej wytrwać. Przyczyna wyprysków nie zostanie wyeliminowana, ale skóra będzie gładsza i mniej skłonna do podrażnień a trądziku może być mniej. Dodatkowo można zyskać lepsze zdrowie i smuklejszą sylwetkę – to same pozytywy!