Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. (RODO) informujemy, że TVO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest administratorem Pana/Pani danych osobowych. Przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych następuje w sposób zgodny z prawem, gwarantujący ich należyte bezpieczeństwo. W ramach strony internetowej używana jest technologia plików „cookies”, która w szczególności jest wykorzystywana w celu analizowania ruchu na stronie, a także do personalizowania treści, które mogą być do Pana/Pani kierowane. Jeśli Pan/Pani nie wyraża na to zgody, można wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Nie zmieniając ustawień, akceptują Państwo zapisywanie plików „cookies” przez przeglądarkę. Więcej informacji na ten temat w: Polityce prywatności i Polityce plików cookies.

Dieta owocowo warzywna. Zasady i efekty

To jedna z najbardziej popularnych diet detoksykujących. Można stosować ją od kilku do kilkunastu tygodni. Zalecane jest spożywanie warzyw i owoców na surowo, duszonych, pieczonych, jak i pod postacią smacznych zup. Przykładowy jadłospis osoby będącej na diecie owocowo warzywnej przede wszystkim powinien składać się z dużej ilości warzyw ze stosunkowo mniejszym dodatkiem owoców np. w postaci soków. Skąd ten nierówny podział? Owoce zawierają dość sporo cukru, dlatego zalecane jest nieprzesadzanie z ich ilością.

Jeśli chodzi o napoje, to rekomendowane jest picie wody, wspomnianych już soków owocowych, warzywnych, herbat owocowych, ziołowych, a także kompotów koniecznie bez cukru i wywarów warzywnych. W czasie stosowania diety owocowo warzywnej należy całkowicie zrezygnować z picia kawy, alkoholu i palenia papierosów.

Główne zalety stosowania diety owocowo warzywnej

a) Oczyszczanie organizmu

Za jej sprawą jesteśmy w stanie, w stosunkowo krótkim czasie, pozbyć się szkodliwych produktów przemiany materii. Spożywanie dużej ilości warzyw i owoców wzmacnia naturalne procesy odtruwania organizmu.

b) Utrata zbędnych kilogramów

Nie od dziś wiadomo, że dieta oparta na dużej ilości warzyw i owoców korzystnie wpływa na sylwetkę. Poprzez przyśpieszenie procesów trawiennych i pozbycie się zalegających, często przez długie lata, w jelitach mas kałowych, możemy znacząco stracić na wadze.

c) Profilaktyka zaparć

Zaparcia stają się coraz częstą przypadłością zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Jeśli zbyt mało pijemy, a do tego spożywamy duże ilości mięsa i nabiału problem gotowy. Musimy pamiętać, że warzywa i owoce to cenne źródło błonnika. Rekomendowane jest jego dzienne spożycie na minimalnym poziomie 20 g. Dieta owocowo warzywna jest więc w stanie uchronić nas przed tą przykrą dolegliwością, a co za tym idzie, pomóc w zachowaniu zdrowia.

Warzywa i owoce szczególnie rekomendowane

Decydując się na dietę owocowo warzywną, powinniśmy nastawić się na spożywanie warzyw takich jak: burak, marchew, seler, cebula, por, kapusta biała, czerwona, włoska, różne rodzaje sałat, szpinak, pomidor, papryka, szparagi, groszek i bakłażan oraz owoców: jabłko, cytryna, kiwi, pomarańcze, suszone śliwki i morele.

Tego rodzaju warzywa i owoce możemy spożywać w dowolnej postaci. Najsmaczniejsze są soki, warzywa gotowane na parze, świeże surówki, kiszonki i wywary warzywne.

Dieta nie dla wszystkich…

Niestety, ale dieta owocowo warzywna nie jest przeznaczona dla każdego. Z jej stosowania powinny zrezygnować chore na cukrzycę, borykające się z problemami ze strony układu pokarmowego, a także cierpiące na chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy. W ich przypadku nadmierne spożywanie warzyw i owoców może doprowadzić do pogorszenia ogólnego stanu zdrowia.

Należy również podkreślić, że na tego rodzaju diecie nie możemy być w nieskończoność. Po kilku tygodniach warto zacząć wprowadzać inne składniki i wracać do zbilansowanego odżywiania. Niemniej jednak warto na stałe zwiększyć ilość spożywanego błonnika, aby utrzymać w zdrowiu nie tylko układ trawienny, ale i cały organizm.