Jak uporać się z bólem stawów i kręgosłupa?

Nasze stawy codziennie wykonują niesamowicie trudną pracę - łączą kości, podtrzymują ciężar, a przede wszystkim pozwalają się poruszać. Chociaż są zaprojektowane tak, aby poradzić sobie ze wszystkimi zadaniami, to jednak czasami cierpią z powodu zużycia i chorób. Powoduje to silny dyskomfort i niejednokrotnie ogranicza nasze codzienne funkcjonowanie.

Przyczyny bólu stawów i kręgosłupa

Ból stawowy może wynikać z wielu różnych czynników, do których zaliczamy:

- rany,
- urazy,
- choroby,
- złamania,
- zwichnięcia,
- zapalenie kości,
- zapalenie ścięgien,
- osteoporozę.

Bóle stawów często różnią się w zależności od indywidualnych odczuć. Istnieje jednak kilka możliwości, dzięki którym każdy może zminimalizować ból stawów i ból kręgosłupa w domowych warunkach.

Co na ból stawów sprawdzi się najlepiej i czy możemy pokonać go sami?

1. Poprawa postawy i kondycji

Nasz ból kręgosłupa nie wziął się zapewne znikąd, więc powinniśmy popracować również nad jego przyczynami. Niejednokrotnie winna okazuje się nasza zaniedbana postawa – zbyt wiele czasu spędzamy w pozycji siedzącej, garbimy się, przechylamy. Dodatkowo używamy nieodpowiednio wyprofilowanych krzeseł. Dobra wiadomość jest taka, że znajdziemy wiele urządzeń, które pomogą nam zadbać o stan naszego kręgosłupa. Zaliczamy do nich np. korektor postawy, dzięki któremu nie tylko wyrobimy sobie nawyk trzymania pleców prosto, ale również przyczynimy się do unormowania wygięć kręgosłupa niezależnie od naszego wieku.

Jeśli ból kręgosłupa, zwłaszcza w dolnym odcinku pleców, staje się nie do zniesienia, warto pomyśleć o zakupie opaski akupresurowej Instalife+. Opaska na łydkę pomoże złagodzić ból i ułatwic codzienne funkcjonowanie.

Warto również zdecydować się na dodatkową aktywność fizyczną. Wybierzmy trening, który pozwala poruszać się w granicach bólu i nie powoduje jego promieniowania. Najbezpieczniejsze okazuje się być rozciąganie lub inne nieinwazyjne ćwiczenia, jednakże są one kluczowe, ponieważ pomogą zwiększyć siłę i elastyczność stawów, zapobiegając tym samym powstawaniu bólu.

2. Krio- i hydroterapia

Zimne temperatury zmniejszają przepływ krwi, a zatem minimalizują obrzęk tkanki. Jeśli po raz pierwszy doświadczamy bólu, to powinniśmy starać się utrzymać niską temperaturę newralgicznego obszaru przez cały dzień. W tym celu wystarczy przykładać lód (najlepiej sprawdzą się zwykłe foliowe woreczki do tworzenia kostek lodu) przez co najmniej 15 minut co godzinę. Następnego dnia stosujemy lód tylko cztery lub pięć razy, nadal przez 15 minut. Ten proces jest niezbędny do wspólnego leczenia – sprawdza się bowiem w przypadku bólu stawów i bólu kręgosłupa. Pamiętajmy jednak o tym, aby nigdy nie przykładać lodu bezpośrednio na skórę – pojemnik owińmy np. ręcznikiem.

Hydroterapia jest bezpieczniejszą metodą radzenia sobie z bólem i może być stosowana nawet przez tych, którzy jeszcze nie zdążyli przedyskutować swojego stanu zdrowotnego z lekarzem. Ciepła woda zmniejsza nacisk na stawy i mięśnie, masuje je i pobudza przepływ krwi, więc miła, ciepła (nie gorąca!) kąpiel może zdziałać cuda na złagodzenie bólu stawów i kręgosłupa.

3. Masaż

Masaż jest doskonałym sposobem na uśmierzenie bólu kręgosłupa. Możemy zdecydować się na profesjonalny zabieg lub spróbować poradzić sobie samemu. Jeśli nie chcemy korzystać z pomocy fachowców, to pamiętajmy o tym, by wykonywać spokojne, delikatne ruchy, ponieważ w przeciwnym razie możemy narazić się na jeszcze większe nieprzyjemności. Nasze dłonie powinny zawsze poruszać się w kierunku serca.