Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. (RODO) informujemy, że TVO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest administratorem Pana/Pani danych osobowych. Przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych następuje w sposób zgodny z prawem, gwarantujący ich należyte bezpieczeństwo. W ramach strony internetowej używana jest technologia plików „cookies”, która w szczególności jest wykorzystywana w celu analizowania ruchu na stronie, a także do personalizowania treści, które mogą być do Pana/Pani kierowane. Jeśli Pan/Pani nie wyraża na to zgody, można wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Nie zmieniając ustawień, akceptują Państwo zapisywanie plików „cookies” przez przeglądarkę. Więcej informacji na ten temat w: Polityce prywatności i Polityce plików cookies.

Jak zastosować dietę lekkostrawną?

Wbrew pozorom, diety lekkostrawnej nie zalicza się do wymagających czy drakońskich diet. Zazwyczaj stosują ją osoby, u których występują dolegliwości układu pokarmowego, dochodzą do siebie po operacji, doznały zatrucia pokarmowego czy cierpią na nowotwór jelita. Ale nie tylko, bo jest to również dieta zalecania dla ludzi aktywnych fizycznie oraz chcących poprawić swoje ogólne samopoczucie.

 

Zalety diety lekkostrawnej

Wśród korzyści, jakie może przynieść dieta lekkostrawna, najczęściej wymienia się:

✔️ pomaga pozbyć się szkodliwych substancji z organizmu

✔️ odciąża wątrobę

✔️ dodaje uczucia lekkości

✔️ korzystnie wpływa na wygląd skóry i włosów

Dieta lekkostrawna – w wersji ze zmniejszoną liczbą spożywanych kalorii – to również skuteczny sposób na odchudzanie. Wśród innych diet wyróżnia się tym, że ryzyko pojawienia się efektu jo-jo po zakończeniu jest minimalne.

Lekkostrawna dieta jest odpowiednia także dla osób starszych, ponieważ w podeszłym wieku wydolność układu pokarmowego pogarsza się.

Dieta lekkostrawna ma przede wszystkim za zadanie zapewnić organizmowi optymalną ilość składników odżywczych i mineralnych oraz energię na cały dzień. Przy czym jej jadłospis musi odciążyć żołądek, tak więc wykluczyć należy pewne produkty.

Z jadłospisu koniecznie trzeba usunąć żywność, która obciąża przewód pokarmowy i ciężko się trawi. Należą do nich m. in. produkty ostre, tłuste oraz zawierające dużą ilość błonnika.

Odpowiednie zasady obowiązują też przygotowanie posiłków na diecie lekkostrawnej. Idealnie, jeśli potrawy będziesz gotować (na parze albo w wodzie), dusić żywność bez dodawania tłuszczu lub piec w folii aluminiowej czy pergaminie. Najważniejsze, by nie smażyć oraz nie piec na tłuszczu.

Każdego dnia spożywaj nie więcej niż 5 posiłków (a porcje muszą być niewielkie), a kolację zjedz najpóźniej 2 godziny przed położeniem się spać.

Na czas trwania diety zrezygnuj z picia alkoholu, gazowanych napojów i kawy, musisz również odpuścić wizyty w fast foodach.

 

Dieta lekkostrawna: produkty dozwolone

Po omówieniu najważniejszych zasad diety lekkostrawnej, przyjrzyjmy się konkretnym produktom, na jakie będziesz mógł sobie pozwolić:

chude mięsojogurt naturalny
sucharygotowane warzywa (np. marchew, fasolka szparagowa, buraki)
ryż, kasza, makaronowoce bez pestek i bez skórki
olej roślinny, oliwa z oliwekherbata
masło, maślankawoda mineralna (niegazowana)
miódsól, kminek, cukier, cynamon

Produkty zabronione na diecie lekkostrawnej

A jak wygląda lista produktów zakazanych? Wśród nich są między innymi:

kawacebula
gazowane napojebrukselka
pełnoziarniste pieczywokalafior
czosneksoja
grochkapusta


Dieta lekkostrawna: przykładowy jadłospis

Śniadanie: płatki owsiane z bananami (ugotowane na mleku)

Drugie śniadanie: dwa sucharki posmarowane serkiem

Obiad: warzywa i pstrąg gotowane na parze; sos na bazie jogurtu naturalnego z czosnkiem i koperkiem

Deser: sałatka owocowa z truskawek, mandarynek i suszonych śliwek, możesz polać ją jogurtem naturalnym

Kolacja: pierś drobiowa ugotowana na parze, kasza jaglana, szpinak gotowany na parze