Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. (RODO) informujemy, że TVO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest administratorem Pana/Pani danych osobowych. Przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych następuje w sposób zgodny z prawem, gwarantujący ich należyte bezpieczeństwo. W ramach strony internetowej używana jest technologia plików „cookies”, która w szczególności jest wykorzystywana w celu analizowania ruchu na stronie, a także do personalizowania treści, które mogą być do Pana/Pani kierowane. Jeśli Pan/Pani nie wyraża na to zgody, można wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Nie zmieniając ustawień, akceptują Państwo zapisywanie plików „cookies” przez przeglądarkę. Więcej informacji na ten temat w: Polityce prywatności i Polityce plików cookies.

Patelnia do smażenia bez tłuszczu

Podczas smażenia żywność podgrzewana jest zazwyczaj do 15-200°C. Tak wysoka temperatura ma wpływ na atrakcyjny zapach, smak, a nawet wygląd potrawy. To z kolei pobudza nasze kubki smakowe, wzmagając apetyt. Nic dziwnego, że tak bardzo lubimy smażone dania.

Jednak te walory smakowe, zapachowe i estetyczne mają swój koszt zdrowotny...

Ciemna strona smażenia

Ciemnozłoty kolor oraz niepowtarzalny aromat i smak to efekt działania związków Maillarda, które powstają w czasie procesu smażenia.

Kiedy smażymy potrawę, zachodzą tzw. reakcje Maillarda, czyli reakcje między aminokwasami i węglowodanami. Powstają wówczas związki chemiczne, których nasz organizm nie potrafi przyswoić.

Eksperci zdecydowanie odradzają smażenie na oleju słonecznikowym i lnianym oraz na oliwie z oliwek. Pod wpływem wysokich temperatur uwalnia się toksyczna akroleina – związek, który podrażnia błonę śluzową górnych dróg oddechowych.

Podczas smażenia tłuszcze utleniają się, w efekcie czego pojawiają się również toksyczne nadtlenki. Wrażliwe na autooksydację (czyli proces utleniania) są wymienione wyżej oleje, ponieważ mają wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Nadtlenki w szybkim tempie „atakują” resztę kwasów tłuszczowych, zmieniając je w wolne rodniki. Nadmiar wolnych rodników w organizmie grozi pojawieniem się nowotworów, miażdżycy, cukrzycy czy nieżytu żołądka.

Smażonej żywności powinni unikać wszyscy, bez względu na stan zdrowia. Szczególnie powinny uważać osoby, które starają się zrzucić zbędne kilogramy, chorujące na dolegliwości układu pokarmowego i układu krążenia oraz mające wysoki poziom cholesterolu.

Na czym smażyć?

Do smażenia najlepiej wybierać oleje o dużej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, ponieważ mają wyższą temperaturę dymienia niż pozostałe oleje.

Panuje błędne przekonanie, zgodnie z którym smażenie na tłuszczu pochodzenia zwierzęcego jest zdrowsze. W rzeczywistości tłuszcze odzwierzęce są bogate w tłuszcze nasycone, a często wybierane masło charakteryzuje niska temperatura dymienia.

Patelnia do smażenia bez tłuszczu

Jeżeli naprawdę nie możesz obyć się bez smażonych potraw, powinna zainteresować Cię patelnia do smażenia bez tłuszczu. Mowa o patelni miedzianej Starlyf Copper Pan.

Patelnia jest wyposażona w specjalną powłokę, pokrytą cząsteczkami miedzi. Dzięki temu, że jest nieprzywierająca, nic się do niej nie przyklei i nie przypali. A to z kolei pozwala używać dosłownie minimalnej ilości tłuszczu podczas smażenia.

Powłoka z dodatkiem cząsteczek miedzi to nie tylko mniej tłuszczu, kalorii i cholesterolu. Kolejną zaletą jest to, że miedź doskonale przewodzi ciepło, więc potrawa szybko i równomiernie się nagrzewa. Smażenie na Starlyf Copper Pan trwa krócej i jest wygodniejsze niż na zwykłej patelni.