Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. (RODO) informujemy, że TVO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest administratorem Pana/Pani danych osobowych. Przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych następuje w sposób zgodny z prawem, gwarantujący ich należyte bezpieczeństwo. W ramach strony internetowej używana jest technologia plików „cookies”, która w szczególności jest wykorzystywana w celu analizowania ruchu na stronie, a także do personalizowania treści, które mogą być do Pana/Pani kierowane. Jeśli Pan/Pani nie wyraża na to zgody, można wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Nie zmieniając ustawień, akceptują Państwo zapisywanie plików „cookies” przez przeglądarkę. Więcej informacji na ten temat w: Polityce prywatności i Polityce plików cookies.

Druga młodość seniorów

Bierni seniorzy to przeszłość. Teraz osoby starsze chętnie dbają o siebie - ćwiczą, spacerują, aktywizują się. I o to chodzi!

Niektórzy seniorzy z sentymentem wspominają „młode lata”, kierując się zarazem fałszywym mniemaniem, że zapał, kreatywność i aktywność fizyczna nie są przeznaczone dla emerytów. Rezygnacja z pasji oparta na stereotypach z kategorii „za późno”, „nie wypada”, „nie te lata, nie ta sprawność”, staje się powodem do wycofania i pogrążania w apatii.

Tymczasem, cytując niemieckiego satyryka Georga Christopha Lichtenberga, - nic szybciej nie postarza człowieka, niż częste myślenie o tym, że się starzeje.

Aktywność dla seniorów

Właśnie dlatego dla wielu seniorów aktywność po 60-tce stała się normą, bez której nie wyobrażają sobie życia. Codzienne wypady w trasę z „kijkami”, spotkania towarzyskie, taniec, joga, siłownia, pilates; aktywni seniorzy nie mają czasu na nudę i rozmyślanie o starości. Żyjąc pełną piersią, są młodzi nie tylko duchem, ale i ciałem.

Nie dajmy sobie wmówić, że ruch i energia są domeną ludzi zdrowych, silnych i w formie, wprost przeciwnie: zdrowie, sprawność i formę osiągamy poprzez aktywność i optymizm. Poddając się upływowi czasu pozwalamy, aby ominęło nas wiele szczęśliwych chwil. Odbieramy sobie radość życia, a innym zadowolenie z naszego uśmiechu, energii i bliskości. Warto podjąć wyzwanie zarówno dla siebie, jak i dla bliskich, którzy nas potrzebują, przełamać się, i otworzyć na świat. Może uda się zmobilizować także przyjaciół i rodzinę.

Wspólna gimnastyka, jogging, marsze, potrafią przynieść wiele uciechy, wspaniale wpływają na kości, krążenie i narządy wewnętrzne, usprawniają stawy, obniżają ryzyko zawału, opóźniają procesy starzenia. Wystarczy zaledwie 20 minut treningu siłowego i 30 ćwiczeń tlenowych, w minimalnym stopniu obciążających mięśnie i serce.

W warunkach domowych może ich wspierać specjalny sprzęt do ćwiczeń. Rozruch rano sprawi, że cały dzień będziemy aktywni.

Po aktywnie rozpoczętym poranku jesteśmy gotowi na spacery i ćwiczenia na świeżym powietrzu, wypady i spotkania z przyjaciółmi. Dziś dysponujemy czasem i co więcej zarządzamy nim samodzielnie. Pora na czerpanie z życia całymi garściami.