Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. (RODO) informujemy, że TVO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest administratorem Pana/Pani danych osobowych. Przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych następuje w sposób zgodny z prawem, gwarantujący ich należyte bezpieczeństwo. W ramach strony internetowej używana jest technologia plików „cookies”, która w szczególności jest wykorzystywana w celu analizowania ruchu na stronie, a także do personalizowania treści, które mogą być do Pana/Pani kierowane. Jeśli Pan/Pani nie wyraża na to zgody, można wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Nie zmieniając ustawień, akceptują Państwo zapisywanie plików „cookies” przez przeglądarkę. Więcej informacji na ten temat w: Polityce prywatności i Polityce plików cookies.

Wpływ diety na skórę

Czy wiesz, że wygląd Twojej skóry jest związany ze sposobem, w jaki się odżywiasz? Często wystarczy zmienić dietę, zamiast wydawać krocie na rozmaite zabiegi, suplementy czy kosmetyki. Zobacz, jakie produkty należy jeść, a których unikać, żeby cieszyć się zdrowym wyglądem skóry.

Wpływ witamin na skórę

Jeśli chodzi o prawidłowe odżywienie i zdrowy wygląd skóry, najważniejszą rolę odgrywają witaminy A, C, E, B (B1, B2, B3, B5, B6,B7, B9 i B12) oraz kwasy tłuszczowe. Duże znaczenie mają też następujące składniki mineralne: kwas foliowy, selen, kobalt, żelazo i jod.

Jeżeli w diecie brakuje witaminy A, skóra zaczyna wyglądać na starszą. Jest to spowodowane tym, że niedobór witaminy A skutkuje nadmiarem ilości wolnych rodników, które regenerują uszkodzenia komórek naskórka i skóry. W związku z tym, aby Twoja skóra wyglądała zdrowo i młodo, postaraj się jeść dużo marchwi, suszonych śliwek, szpinaku, moreli i sałaty.

Dieta zawierająca olej słonecznikowy, rzepakowy i sojowy oraz migdały i orzechy laskowe pomaga opóźnić pojawienie się zmarszczek na twarzy i zredukować opuchlizny. Produkty te zawierają witaminę E, która ma właściwości antyoksydacyjne.

W opóźnianiu symptomów starzenia się skóry skuteczna jest również witamina C. Znajdziesz ją m.in. w kalafiorze, brukselkach, szpinaku, truskawkach, kiwi, cytrynach, malinach, brokułach, grejpfrutach czy pomarańczach.

Z witamin z grupy B, negatywnie na wygląd i kondycję skóry działa niedobór witamin B8 i B5. Ta pierwsza jest niezbędna do metabolizmu kwasów tłuszczowych, więc jej brak powoduje niekorzystne zmiany skórne. Witaminę B8 zawierają takie produkty, jak płatki owsiane, orzechy włoskie, otręby, soczewica, kalafior i soja. Natomiast witamina B5 pomaga łagodzić podrażnienia, sprawia, że skóra jest napięta oraz działa regenerująco na komórki skóry. Zawierają ją jajka, fasola, wątróbka i szpinak.

Tłuszcze, selen i żelazo

Dieta uboga w kwasy tłuszczowe grozi wysuszeniem naskórka, ponieważ zwiększa się wówczas utrata wody z organizmu. Aby temu zapobiec, warto pić olej z wiesiołka, zawierający GLA – kwas gamma-linolenowy z grupy kwasów tłuszczowych omega-6. Niedobór GLA może skutkować problemami z gojeniem się skóry lub pojawieniem się pęknięć czy ranek.

Co jeszcze należy jeść, żeby skóra wyglądała młodo i zdrowo? Na pewno produkty zawierające selen, czyli ryby morskie, orzechy, kukurydzę i produkty zbożowe. Selen pomaga opóźnić proces starzenia się skóry. Do tego żywność bogatą w żelazo, gdyż ma ważny wpływ na odpowiednie dotlenienie skóry (świetnym jego źródłem jest wątróbka).

Przede wszystkim powinieneś zmniejszyć ilość wypijanej kawy, ponieważ powoduje ona zatrzymywanie wody w organizmie. Oprócz tego trzeba też całkiem zrezygnować ze spożywania alkoholu oraz zminimalizować ilość cukru, soli i tłuszczu w diecie.