Zdrowa dieta na wiosnę – przyprawy, zioła i nasiona

Przygotowanie pysznych, zdrowych dań nie musi być wyłącznie domeną doświadczonych szefów kuchni i gospodyń domowych. Każdy z nas może rozbudzić w sobie kulinarny talent i zaskoczyć swoich bliskich wyjątkowymi smakami. Jak tego dokonać – bardzo prosto! Wystarczy sięgnąć po przyprawy i nasiona, które są łatwo dostępne i tanie. Jakie zioła stosować wiosną, by urozmaicić swoją dietę?

Najzdrowsze zioła i przyprawy

Każdy, kto dba o zdrowy styl życia, musi mieć świadomość tego, że nie wszystkie dodatki mają pozytywny wpływ na nasz organizm. Jakie przyprawy do wiosennych potraw będą stanowiły ich idealne uzupełnienie? Na tej zaszczytnej liście znajdziemy m.in.:

- czosnek,
- pietruszkę,
- bazylię,
- szczypiorek,
- cebulę,
- imbir,
- kolendrę
- trybulę,
- koper,
- korzeń chrzanu,
- miętę,
- estragon.

Warto pamiętać o tym, że większość z wyżej wymienionych ziół i przypraw możemy uprawiać sami niezależnie od tego, ile wolnego miejsca posiadamy. Wiele z nich możemy posadzić w doniczce i niewielkim kosztem (jest to cena np. jednej marchewki lub cebuli) otrzymać własne źródło ziół.

Częściej sięgajmy po nasiona!

Nasiona stanowią doskonałe źródło białka, minerałów, cynku i innych składników odżywczych. Liczne badania wykazały, że mogą rzeczywiście zapobiegać przyrostowi masy ciała, rozwojowi chorób serca i gromadzeniu się cholesterolu LDL. Na które warto zwracać szczególną uwagę?

1. Nasiona konopi – zaliczają się do grona „super food”, ponieważ posiadają imponującą listę właściwości odżywczych. W ich skład wchodzi perfekcyjna proporcja między kwasem tłuszczowym omega-6 do omega-3, są one również doskonałym źródłem kwasu linolowego i kwasu gamma.

2. Nasiona słonecznika – jest to idealne ziarno bogate w fitochemię, które sprawdzi się tym, którzy chcą stracić na wadze. Wspierają zdrowe trawienie i zwiększają spożycie błonnika. Oprócz zdrowych tłuszczów są źródłem witaminy E, selenu i miedzi.

3. Nasiona sezamu – są bogate w wapń, magnez, cynk, błonnik, żelazo, B1 i fosfor. Posiadają składniki zwalczające cholesterol, znane jako lignany. Badania wykazują, że nasiona te mogą obniżyć ciśnienie krwi, a także chronić wątrobę przed uszkodzeniem.

4. Nasiona dyni - zwiększają aktywność immunologiczną i podnoszą zdolności do walki z chorobami. Nasiona te są również bogate w omega-3 i cynk, dwa ważne składniki odżywcze, które mogą odgrywać rolę w wspieraniu zdrowia układu kostnego.

5. Nasiona chia - są pełne białka, błonnika, olejów odżywczych, różnych przeciwutleniaczy i wapnia. Badania wykazują, że nasiona chia stabilizują poziom cukru we krwi, promują zdrowie serca, a także przyspieszają utratę masy ciała.

W przypadku nasion najlepiej sprawdzi się młynek do ziół, dzięki któremu twarde cząstki zmienimy w proszek, którego łatwo użyć do przyprawienia np. płatków owsianych czy jogurtu i to bez straty na pierwotnych właściwościach odżywczych.

Świeże czy suszone?

Jeśli posiadamy własny ogród ziołowy, to bez problemu możemy używać świeżych ziół, ponieważ mamy pewność, że nie były uprawiane z wykorzystaniem niebezpiecznych środków ochrony roślin. Najlepiej je dodawać po zakończeniu gotowania. Zioła, które są najlepsze w użyciu, gdy są świeże, to bazylia, szczypiorek, kolendra, mięta, pietruszka i estragon. Przygotujemy je sprawnie dzięki siekaczowi do ziół – unikniemy dzięki niemu mozolnego szatkowania i notorycznego usuwania uporczywych plam na desce do krojenia.

Zioła suszone najlepiej dodawać w trakcie gotowania, ponieważ muszą mieć czas, aby przeniknąć swoim smakiem całe danie. Są łatwo dostępne w sklepach i tańsze niż swoje świeże odpowiedniki. Częściej posiadają od nich również więcej wartości odżywczych. Przyprawy, które świetnie sprawdzą się w wersji suszonej to liście laurowe, majeranek, oregano, rozmaryn, szałwia i tymianek. Do ich przygotowania najlepszy okaże się młynek do ziół, ponieważ pozwala on na sproszkowanie przyprawy, dzięki czemu już nigdy nie będziemy musieli się obawiać się zielonych pozostałości między zębami.