Na czym polega fenomen wyprzedaży?
Kto z nas nie lubi wyprzedaży? Gdy tylko słyszymy o planowanej obniżce cen w sklepie, który nas interesuje, nabieramy czujności. Podczas posezonowych wyprzedaży przyciągają nas plakaty informujące o „wietrzeniu magazynów”, zachęcając nas do wytężonych poszukiwań atrakcyjnych okazji.
Dzieje się tak nawet pomimo tego, że powszechnie znane są rozmaite triki balansujące na granicy nieuczciwości, stosowane przez „sieciówki”. Kupujemy więcej rzeczy, niż naprawdę potrzebujemy, bo wyprzedaże wciąż cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
Po prostu to lubimy
Jednym z powodów jest to, że dla wielu osób zakupowe szaleństwo podczas wyprzedaży to forma spędzania wolnego czasu. Traktowane są jak angażująca rozrywka, z dreszczykiem emocji, dzięki której można zapomnieć o codziennych zmartwieniach.
Polowanie na okazje
Polowanie na wyjątkowe okazje może być ciekawym hobby. Można pochwalić się przed rodziną czy znajomymi – na pewno niejedno z nich z zazdrością spojrzy na „trofeum”, które przynieśliśmy z udanego „polowania”.
Radość z zakupów
Kolejnym powodem, dla którego tak kochamy wyprzedaże, jest poczucie radości. Już samo udanie się do centrum handlowego w dniu wyprzedaży budzi ekscytację. Kiedy uda nam się kupić interesujące nas rzeczy w wyjątkowo atrakcyjnej cenie, czujemy się uszczęśliwieni.
Jak kuszą nas sprzedawcy?
Na sukces sezonowych wyprzedaży pracują także zastępy specjalistów od marketingu. Oto kilka sprawdzonych trików, które wpływają na nasze decyzje zakupowe.
Na krótko przed wyprzedażą niektóre sklepy specjalnie podwyższają ceny. Następnie – właśnie na czas wyprzedaży – obniżają je do pierwszej wysokości, nazywając to super promocją.
Do zakupów skłaniają nas również tłumy w sklepach i długie kolejki do kasy. To mechanizm psychologiczny, znany jako społeczny dowód słuszności. Polega na tym, że podejmujemy decyzje pod wpływem innych ludzi. Jeżeli tyle osób kupiło dany produkt, to na pewno oznacza, że jest świetny – my też musimy go mieć.
Coraz częściej stosowany jest marketing sensoryczny, czyli taki, który oddziałuje na nasze zmysły – na przykład węch czy słuch. Może to być relaksująca muzyka, przyjemne zapachy, drobiazgowo przemyślany wystrój i rozplanowanie sklepu.
Kolejną sztuczką jest prezentowanie produktów o najniższej cenie, tak aby pozostałe – wyższe – ceny wyglądały wyjątkowo korzystnie. Dla przykładu, w sieciach odzieżowych podaje się jedną cenę – z afiszy krzyczą do nas hasła „ceny od…”. A to naprawdę działa. Podobnie jest w salonach RTV i AGD, gdzie przyciąga się nas ceną najtańszej wersji danego urządzenia (a później okazuje się, że i tak trzeba dokupić do niego niezbędne dodatki).
Wiosenna wyprzedaż w TV Okazje
U nas jest inaczej! Wiosenne wietrzenie magazynu w TV Okazje to najlepsze okazje cenowe, bez sztuczek!
Zostaw komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz